Jan en Marc op reis

De metropool Kuala Lumpur

Het bounty-island Koh Phangan met haar stranden was voor een tijdje leuk, maar ging al snel vervelen. Zoals de van wijlen Groningse dichter Driek Van Wissen al zei: ' de natuur is mooi, maar er moet wel een borrel bij.' Afwisseling vonden we in de metropool Kuala Lumpur, de Maleisische hoofdstad.

Van de twee te besteden dagen besloten we de eerste dag het gigantische winkelcentrum van maar liefst 10 etages te bezoeken. Als kinderen zo blij waren we toen we de achtbaan met dubbele looping temidden het winkelcentrum vonden. Van al die cultuur en natuur komt soms het kinderlijke verlangen in de mens naar boven, begrijpt u. Na een geslaagde dag eindigde de avond in mineur. Marc's mooie Samsung I-phone werd gestolen.

Dag twee ging hij aangifte doen hopende op een vergoeding van de verzekeraar, maar bovenal om het recht te laten zegevieren. Ik zocht mijn heil bij de nationale moskee. Het paarse gewaad dat de mannen moesten dragen, stond me als gegoten. Een vriendelijke oude dame legde me de fijne kneepjes van de Islam uit. Zo moeten de mannen in de voorste rijen bidden en daarachter de vrouwen. Alles moet voorkomen worden dat de man opgewonden raakt. Die opstelling lijkt me zinloos, veel vrouw zie je toch al niet meer in een burqa, maar dat bracht ik maar niet in. Na de bezichtiging kwam een rare kwast op me af, waarschijnlijk om me te bekeren. Na een rustige intro werd hij opdringerig. Op zijn vraag: ' So what have you really learned during your trip Maleisia?', antwoordde ik dat de rollercoaster-rit een overweldigende ervaring was. Dat antwoord stelde hem kennelijk niet tevreden waarop hij me voor ' stupid arrogant white man' uitmaakte. Ik verzocht hem daarop vriendelijk doch dringend mijn gezichtsveld te verlaten.

Nadien bezocht ik nog de Islamitische moskee waar ik vooral het antieke Indische schaakspel en de tapijten met al hun versieringen erg fraai vond. Marc heeft overdag na aangifte, de Petronas Twin towers bezocht. Deze torens waren met hun 452 meter een tijd lang de grootste van de wereld. Nu is een deels onbezette wolkenkrabber in de woestijn van Dubai van maar liefst 800 meter het hoogste gebouw ter wereld. Bijzonder is eveneens dat op de 42 verdieping de twee torens met elkaar verbonden zijn. s' Avonds zijn we nog naar de skybar gegaan voor een schitterend uitzicht op de verlichte torens.

Na Kuala Lumpur vlogen we naar Yogyakarta, een andere zeer grote stad. Maar beste lezer, daarover de volgende keer meer.

Jan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!